Zapobieganie awariom skrzyni biegów – co robić? Najważniejsze info

Samochody muszą być w stanie zmieniać biegi, aby zapewnić wystarczającą moc silnika w różnych warunkach i okolicznościach. Na przykład, gdy wjeżdżasz na strome wzgórze, ważne jest, aby samochód był w stanie dostosować się do mocy, której potrzebuje, aby wspiąć się na takie wzgórze. Skrzynia biegów  jest głównym elementem odpowiedzialnym za dostarczanie tej mocy do samochodu. Skrzynia biegów jest odpowiedzialna za generowanie momentu obrotowego poprzez zmianę przełożeń skrzyni biegów – zmienia to moc rozproszoną na kołach. Skrzynia biegów wykonuje również ważne funkcje, takie jak zmiana biegu pojazdu na bieg wsteczny lub neutralny. Jak widać, jest ona szczególnie ważna dla osiągów pojazdu.

O tym warto pamiętać! Skoda Fabia 1.2!

Hałas szlifowania występuje, gdy silnik pracuje, a pojazd jest w położeniu neutralnym, jego przyczynami jest to, że skrzynia biegów skrzynia biegów skoda fabia 1.2 nieprawidłowo ustawiona z silnikiem powoduje wiązanie wału z koła zamachowego do skrzyni biegów. Gdy pojazd jest napędzany na tylne koła wyłączają się z ziemi, hałas jest słyszalny na biegu. Jego przyczyny to: suche tylne łożysko na wale głównym, uszkodzone przekładnie napędowe prędkościomierza, hałas słyszany w trybie neutralnym będzie również słyszalny na biegu, ale będzie bardziej wyraźny, jak również hałas występujący z tyłu i w sprzęgle może również wydawać się pochodzić ze skrzyni biegów.

Z kolei, gdy silnik pracuje i zaczyna pojawiać się hałas, to występuje z następujących powodów: brak smarowania, zużyty wał, zbyt duży luz w przekładni, zbyt duża gra końcowa w kołach zębatych lub wale obrotowym, jak również przekładnia może być rozdrobniona lub niewłaściwie dopasowana.

Wycieki oleju ze skrzyni biegów z następujących powodów

Zbyt wysoki poziom oleju, uszkodzone lub nieprawidłowo zainstalowane uszczelki olejowe, luźne pokrywy, pęknięta obudowa lub pokrywa, ale także luźny spust lub korek wlewu. Odpowiednie smarowanie przekładni skrzyni jest niezwykle ważne. Przekładnie pracują w kąpieli smaru. Skrzynia biegów powinna zawsze pozostawać wypełniona smarem. Zapobiega to kontaktowi metalu z metalem, który generowałby tak dużo ciepła, że zęby przekładni zostałyby spalone.

Podsumowanie

Skuteczne smarowanie ma kluczowe znaczenie dla wszystkich skrzyń biegów, pomagając w zapobieganiu uszkodzeniom przekładni i łożysk – wiele z nich wynika z niewystarczającego lub przerwanego smarowania łańcucha napędowego. Utrzymanie właściwego smarowania każdej skrzyni biegów obejmuje stosowanie odpowiedniego środka smarnego, utrzymywanie oleju w czystości i bez obcych materiałów oraz utrzymywanie wystarczającego dopływu do wszystkich wewnętrznych elementów roboczych. Wybór odpowiedniego środka smarnego opiera się na kilku niezależnych czynnikach – rodzaju i stylu przekładni, rodzaju obciążenia, prędkości, temperaturze roboczej, mocy wejściowej i współczynniku redukcji – dlatego też, biorąc pod uwagę zaawansowanie techniczne dzisiejszej przekładni, wybór środka smarnego należy pozostawić mechanikowi, który udzieli wszystkich niezbędnych wskazówek.

Należy również zaznaczyć, że wibracje są kolejnym kluczowym wskaźnikiem w diagnostyce usterek maszyny/skrzyni biegów/sprzętu. Każda usterka generuje określony profil drgań, a pojedynczy pomiar drgań dostarcza informacji dotyczących wielu komponentów.